Die Schöpfung per René Jacobs

9 Octubre 2010

Els que segueixen el bloc ja s’hauran adonat que tot el que fa el director belga m’interessa molt. Trobo la seva visió musical molt edificant i, sobretot, dins d’uns límits, innovadora. Ha aconseguit crear el seu propi discurs en el que respecta a les interpretacions filològiques, sempre original i aportant quelcom més que una relectura amb instruments d’època i tempos més lleugers.

Avui toca comentar-vos la seva versió de Die Schöpfung (La creació), l’oratori de Franz Joseph Haydn, i sens cap mena de dubte la meva obra favorita dins del gènere.

Quan Haydn va composar Die Schöpfung es va inspirar en les grandioses interpretacions que estava escoltant a Londres dels oratoris de Haendel; però amb ella va crear una obra única i pròpia. Sobre un fil narratiu molt sòlid basat en els sets dies de la Creació, segons el lliobre del Gènesi, Haydn, amb més de seixanta anys (1798) i en el màxim de les seves facultats, va composar una música absolutament brillant.

El text, originalment en angles, està extret de tres fonts: el Gènesi, els Salms i el poema èpic de Milton “The lost paradise”. Al seu retorn a Viena, Haydn va encarregar la traducció a l’alemany, i l’obra es va publicar el alemany i en anglès (The creation).

L’obra està dividida en tres parts: la primera i la segona es corresponen als dies 1 a 6 de la Creació (narrada pels arcàngels Gabriel, Uriel i Rafael), i la tercera part té lloc al Jardí de l’Edèn (amb Adan i Eva com protagonistes). El cor contribueix amb manifestacions d’alegria i lloança.

La gravació de René Jacobs que us presento és una retransmissió radiofònica d’un concert en directe a Berlin l’any 2009, amb els mateixos intèrprets que l’edició discogràfica d’Harmonia Mundi, on aconsegueix una lectora excel·lent basada en l’enorme poder evocador de la música i en un sòlid cast de cantants (habituals col·laboradors del director).

La versió de Jacobs aconsegueix recrear totes les imatges que la música amaga: les onades del mar, els rajos del sol, el cant dels ocells,… Des de la estimulant i moderna “Representació del caos” inicial fins als idíl·lics prats del Jardí de l’Edèn tot la detallada gama de colors que conté la música de Haydn és fa realitat de manera brillant. Al mateix temps, com en altres obres gravades per Jacobs, els recitatius cobren autèntica vida, amb uns jocs entre el pianoforte i el violoncel totalment renovats.

Escoltem a Johannes Weisser en “Rollend in schäumenden Wellen” (Nr.6 aria, primera part), on podem sentir com descriu la creació dels mars, les muntanyes, els rius i rierols.

Els cantants, sense se veus de primer order, es contagien del detallisme i frescura de la batuta, amb unes interpretacions molt convincents i expressivament variadíssimes, destacant el jove baix-baríton Johannes Weisser (el Don Giovanni de Jacobs) com a  Rafael i Adan amb intervencions destacadíssimes.

Tornem a escoltar a Weisser ara en “Nun scheint in vollem Glanze der Himmel” (Nr.22 aria, segona part), on s’anuncia la creació de l’home.

També m’ha sorprès molt positivament Julia Kleiter (Gabriel i Eva). Amb una veu corpòria però flexible, sobretot en la part d’Eva, recreant un magnífic duo.

Ara escoltem la Julia Kleiter en “Nun beut die Flur das frische Grün” (Nr.8 aria, primera part), on es celebra la creació de les plantes.

I tornem a escoltar la Julia Kleiter en “Auf starkem Fittiche” (Nr.15 aria, segona part), on celebrant la creació de les aus.

Les forces corals del RIAS Kammerchor s’adapten a la perfecció a la flexible i exigent (en el que respecte a les dinàmiques i tempos) lectura de Jacobs, que compte amb l’excel·lent (no calen més adjectius) Freiburger Barockorchester. La presa d’audio radiofònica és excel·lent. Disfruteu.

Haydn-Die Schöpfung (Cd01, Cd02)

Maximilian Schmitt (ten), Uriel

Johannes Weisser (baix), Raphael-Adan

Julia Kleiter (sop), Gabriel-Eva

RIAS Kammerchor

Freiburger Barockorchester-René Jacobs

(Berlin, 2009)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s