El Gloria de Vivaldi

22 Desembre 2010

Em fa una mica de vergonya tornar a escriure al bloc després de tres setmanes d’abandonament total. I no és que em faltin temes per tractar, el que passa és que no tinc temps.

Per trencar el gel he volgut recuperar una aria del celebrat Gloria (RV.589) de Vivaldi, el “Domine Deus Agnus Dei”. Sentim-la per la Sara Mingardo.

Des de que es va redescubrir l’obra al 1939 el Gloria de Vivaldi ha esdevingut una de les obres corals més apreciades. Amb el vigorós ritme de l’obertura, el refinament del dueto “Laudamus te” i les dues seccions del “Domine Deus”, un amb l’acompanyament del violí (en algunes versions ho fa un oboè) i l’altra amb el violoncel. Sentim el cor d’obertura.

 

Es curiós que aquesta obra, que es va composar per les nenes del Pio Ospedale della Pietà, tingui indicades al cor quatre parts, dues més baixes, marcades en ocasions com a “tenor” i “baix”. Això ens fa preguntar-nos com s’interpretaven realment.

La resposta és totalment hipotètica, ja que cap comentarista de l’època explica com es feia, segurament perquè quan la sentien era una música completament nova per a ells, sense disposar de cap partitura, de manera que devien suposar que directament estava escrita per sopranos i altos.

Sentim l’elaborat duetto “Laudamus te”.

El cas és que alguns experts asseguren que les adolescents poden desenvolupar veus excepcionalment greus i, al ser el to venecià més alt que a la resta d’Europa, es podria haver abordat tal i com es va escriure.

Sentim la primera secció del “Domine Deus”amb el suggerent acompanyament de violí i la veu d’Anna Simboli.

Altres alternatives més possibilistes creuen que les veus “masculines” es cantaven en l’octava superior per dones, de manera que en alguns moments la part més harmònica del tenor sona per sobre de la de la soprano, amb el perill per l’harmonia que això suposa.

El fet és que una immensa majoria de les gravacions existents, incloent-hi les historicistes, opten per la solució fàcil de fer servir veus masculines al cor. Que jo sàpiga només la versió del Andrew Parrott pel segell Virgin Veritas va optar per l’última alternativa amb resultats força interessants.

Sentim per últim a la Mingardo en l’animat  “Qui sedes”

 

Com a regal us deixo una versió electritzant per la vertiginosa força i energia que destil·la la direcció del Rinaldo Alessandrini, un dels màxims experts en el compositor venecià de l’actualitat, amb el Concerto Italiano (deslumbrant) i la Sara Mingardo en les parts d’alto. El disc té l’al·licient de comptar amb l’altre Gloria de Vivaldi (per a alto solista) i amb l’”Ostro pictam armata spina”, que és una introducció al Gloria.

Antonio Vivaldi –Gloria, RV 589 (Part 01, Part 02, Part 03. Password: muzik)

1. Ostro picta, armata spina, RV 642 • “Ostro picta, armata spina” – Allegro (Monica Piccinini)

2. Ostro picta, armata spina, RV 642 • “Sic transit vana et brevis gloria mundi” – recitativo (Monica Piccinini)

3. Ostro picta, armata spina, RV 642 • “Unguis favete” – Allegro (Monica Piccinini)

4. Gloria, RV 589 • “Gloria in excelsis Deo” – Allegro

5. Gloria, RV 589 • “Et in terra pax hominibus” – Andante

6. Gloria, RV 589 • “Laudamus te” – Allegro (Anna Simboli, Alena Dantcheva)

7. Gloria, RV 589 • “Gratias agimus tibi – Propter magnam gloriam tuam” – Adagio – Allegro

8. Gloria, RV 589 • “Domine Deus Rex coelestis” – Largo (Anna Simboli, Nicholas Robinson)

9. Gloria, RV 589 • “Domine Fili Unigenite” – Allegro

10. Gloria, RV 589 • “Domine Deus Agnus Dei” – Adagio (Sara Mingardo)

11. Gloria, RV 589 • “Qui tollis peccata mundi” – Adagio

12. Gloria, RV 589 • “Qui sedes ad dexteram Patris” – Allegro (Sara Mingardo)

13. Gloria, RV 589 • “Quoniam tu solus sanctus” – [Allegro]

14. Gloria, RV 589 • “Cum sancto spiritu” – [Allegro]

15. Gloria, RV 588 • “Jubilate o ameni Chori” – Allegro (Sara Mingardo)

16. Gloria, RV 588 • “In tan solemni pompa” – recitativo (Sara Mingardo

17. Gloria, RV 588 • “Sonoro modulamine” – Allegro (Sara Mingardo)

18. Gloria, RV 588 • “Et in terra pax hominibus” – Largo

19. Gloria, RV 588 • “Laudamus te” – Allegro (Monica Piccinini, Lia Serafni)

20. Gloria, RV 588 • “Gratias agimus tibi” – Adagio

21. Gloria, RV 588 • “Domine Deus Rex c?lestis” – Largo (Luca Dordolo)

22. Gloria, RV 588 • “Domine Fili unigenite”

23. Gloria, RV 588 • “Domine Deus Agnus Dei” – Allegro (Alena Dantcheva, Guido Campana)

24. Gloria, RV 588 • “Qui tollis peccata mundi” – Adagio

25. Gloria, RV 588 • “Qui sedes ad dexteram Patris” – Largo (Sara Mingardo)

26. Gloria, RV 588 • “Quoniam tu solus sanctus” – Allegro (Lia Serafni)

27. Gloria, RV 588 • “Cum sancto spiritu” – Adagio – [Allegro]

Sara Mingardo, contralto

Concerto Italiano-Rinaldo Alessandrini

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: